Žodelis prie žodelio, žiūrėk, jau ir knygelė

Balandžio 2d., kartu su pasakų kūrėjo Hanso Kristijano Anderseno (1805-1875)

gimtadieniu, kasmet švenčiama Tarptautinė vaikiškos knygos diena. Vaikų literatūra turi gilias šaknis. Pasaulinės vaikų literatūros pradžia – Antikos mitai, įvairių šalių liaudies kūryba, Ezopo pasakėčios, Viduramžių epas. Pirmosios vaikiškos knygos buvo leidžiamos remiantis Biblija, jos morale. Tai katekizmai, elementoriai, šventųjų gyvenimų aprašymai, moraliniai pamokymai, didaktiniai pasakojimai ir apsakymai, šventos giesmės. Pirmasis lietuviškas sakralinis eilėraštis („Kalėdaitis dėl mažų vaikelių“) pasirodė 1763 metais.

Vaikų knygos dienos idėją iškėlė Tarptautinė vaikų knygos taryba (IBBY). Ji pradėta švęsti 1967 metais. Kasmet vis kita šalis yra tos šventės rėmėja. Tos šalies rašytojas rašo kreipimąsi, atvirą laišką pasaulio visuomenei, o dailininkas kuria plakatą. Kreipimasis ir plakatas tampa pagrindine Tarptautinės vaikų knygos dienos publikacija.

2019 metų Tarptautinės vaikų knygos dienos rėmėjas – IBBY Lietuvos skyrius. Plakatą ir tekstą sukūrė vaikų knygų iliustruotojas ir autorius Kęstutis Kasparavičius. Plakato dizainerė – Deimantė Rybakovienė.

Vaikiškos knygos dieną paminėjo ir mūsų mokyklos PUG, 1–4 kl. mokiniai. Pirmokai dalijosi mintimis apie Lietuvą ir jas papildė piešiniais, 2–4 klasių mokiniai kūrė pasakojimus jiems įdomiomis temomis. Sukurtus kūrinius surinko kompiuteriu ir iliustravo. PUG mokiniai kompiuteriu piešė piešinius. Visi darbai virto klasės knygomis.

Šių darbų tikslas – ugdyti mokinių kūrybiškumą, literatūrinę saviraišką. Kurdami pasakojimus jiems įdomiomis temomis, mokiniai mokėsi laisvai, vaizdžiai reikšti savo mintis. Kūrybinis procesas mokė reikšti savo emocijas, ugdė vaizduotę, fantaziją bei kūrybinį aktyvumą, skatino individualią improvizaciją bei saviraišką. Mokiniai mokėsi ne tik savo pasakojimą surinkti kompiuteriu, bet ir jį redaguoti, apipavidalinti bei kompiuterio pagalba ieškoti klaidų ir jas ištaisyti. Pagyvindami savo kūrinius, mokiniai išmoko pakeisti teksto šriftą ir spalvą. Iliustruodami pasakojimus, mokėsi į tekstą įterpti bei apipavidalinti įvairius paveikslėlius. Piešdami piešinius kompiuteriu, mokėsi naudotis kompiuterine piešimo programa. Kūrinių rinkimas, apipavidalinimas ir jų iliustravimas kompiuteriu pagilino ir patobulini mokinių kompiuterinio raštingumo žinias.

„Knygos padeda neskubėti, knygos moko pastebėti, knygos kviečia, netgi verčia pasėdėti. Tarptautinę vaikų knygos dieną palinkėkime vieni kitiems įdomių knygų. Bet taip pat – kad ir patys būtume knygoms įdomūs!“ – sako vaikų knygų iliustruotojas ir autorius Kęstutis Kasparavičius.

Bibliotekininkė Dalia Skinkienė

PARSISIŲSTI PUG KNYGĄ